Däckservice
Vi hjälper dig med all typ av däckservice, köp av nya däck och fälg, hjulinställning, hjulförvaring eller att skifta hjul efter säsong.
Däckhotell
Slipp förvara dina däck hemma! Boka däckhotell hos oss på Biltrean i Uppsala, Norrtälje och Åkerberga.
Vi kallar gärna vår hjulförvaring för däckhotell även om det korrekta uttrycket är hjulhotell.
Som kund hos oss så håller vi koll på dina däck.
Vi tvättar däcken och ser till så att mönsterdjupet är korrekt.Före varje säsong kontaktar vi dig om du har behov att byta ut ett eller flera däck. .
Dina hjul förvarads tryggt, försäkrade och monteras snabbt och enkelt när våren eller vintern kommer.
PRISER
Endast hjulskifte: 400kr
Endast däckhotell: 745kr/säsong (halvår).
Skifte samt däckhotell: 1.145kr/säsong (halvår).
Vill du boka hjulskifte? – Boka nedan.
Det är lag att ha vinterdäck på bilen från den 1 december till 31 mars om vinterväglag råder. Det är enligt lag tillåtet att ha dubbdäck under hela perioden 1/10-15/4.
Observera att du inte får ha både dubbade och odubbade däck på bilen när det råder vinterväglag.
Det finns i huvudsak två typer av vinterdäck – dubbade däck eller dubbfria däck, så kallade friktionsdäck. Dubbdäck ger betydligt bättre grepp på blankis jämfört med dubbfria däck. Ett vinterdäck som fungerar optimalt i alla väglag finns inte – därför måste du prioritera, köra förnuftigt och anpassa din körning till väglaget. För oss i Norden kan väglaget variera mellan helt olika typer – snö, is, modd, väta eller torr asfalt! Dessutom varierar temperaturen och gör det hela ännu besvärligare. Detta ställer extremt olika krav på däcken. Vinterdäck som är tillverkade för syd- eller centraleuropeiska vinterförhållanden erbjuder inte alltid de egenskaper ett vinterdäck bör ha för bästa prestanda på nordiska vintervägar.
Tidningen Vi Bilägare genomför regelbundet tester på olika sorters vinterdäck, och för 2010 konstaterar man klart att de friktionsdäck som är tillverkade för nordiska förhållanden överlag presterar bättre vid flera typer av underlag än däck som är tillverkade för andra marknader. Statens Väg- och Trafikforskningsinstitut konstaterar:
”Dubbfria vinterdäck för nordiska förhållanden har generellt sett jämförbara vinteregenskaper med dubbade vinterdäck vid vinterväglag, utom på våt is, där de dubbade är bättre. De odubbade däcken för mellaneuropeiska förhållanden är genomgående sämre vid snö- och isväglag.”
Dubbar eller dubbfritt?
Kör du mest på barmark, blöt asfalt och ”normala” syd- eller mellansvenska snöförhållanden är alltså vissa friktionsdäck mycket bra. Är du ofta ute på isiga och rejäla vintervägar är dubbdäck kanske det bästa valet. Skillnaden i väggrepp mellan dubbdäck och friktionsdäck har minskat med utvecklingen av däcksorterna, och idag finns bra dubbfria alternativ för is och snö.
Flera däcktillverkare anger att dagens vinterdäck har ett rullningsmotstånd som är på samma nivå som ett motsvarande sommardäck. Till skillnad från en vanlig missuppfattning drar i så fall dubbdäck inte mycket mer bensin än dubbfria däck – skillnaden är marginell, och det är snarare däcktryck och andra faktorer som påverkar bränsleförbrukningen.