Tages väg till framgång.

Historien om Biltrean startar egentligen redan på 30-talet då Tage Björsberg hjälpte sin pappa Kalle Johansson på den egna bensinmacken, först vid Litslenakorset och sedemera vid Flottsundsbron. Det var alltså här som Tages bilintresse föddes, något som sedan följt honom genom livet. Han försökte sig på en annan bana där under sent 40-tal då han istället arbetade med herrkläder, men i mitten av 50-talet slog han till på sin alldeles egna Esso mack där i hörnet av Svartbäcksgatan och Gamla Uppsalagatan.

Många är väl de som fortfarande minns Tages nytänkande om hur servicen kunde bli effektivare om personalen använde rullskridskor, och hur han om jularna kunde agera tomtefar och dela ut julklappar till bensinkundernas barn. Julklappar som hans egna barn Tommy, Tomas och Annika fått hjälpa till med att slå in.

När det sedan var dags att expandera så förvärvade Tage istället Esso macken med tillhörande bilverkstad vid det som sedan skulle bli Statoil Gamla Uppsalagatan. Här bedrevs servicearbeten med precis som idag kunden i centrum. Tage som alltid har varit en nytänkare hade snart tagit fram en helautomatisk biltvätt som gjorde succé över hela landet. Under den här perioden hann Tage även driva bilglasfabriken Sitex i Uppsala.

Nu har vi kommit till 1972, Tage står i begrepp att köpa en bil till sin hustru Inga Maj och han hade hört att en uppstickare från Japan, nämligen Toyota skulle vara en riktigt bra sådan. Wiklunds bil i Stockholm hade en filial i Uppsala mitt emot Reservdelstjänst på Kungsgatan och det var där som han inhandlade den Corolla som blev det indirekta startskottet för Bil3an.

Familjen Björsberg tyckte att den var så bra att de gärna ville börja sälja den. Det fanns belackare som inte trodde att det Japanska undret hade någon framtid men Tage lyssnade inte på det örat utan gick som vanligt på sin magkänsla.

Vid Lucia 1973 flyttade de då in på Säbygatan 3 i det som varit Holmens svagdrickas bryggerilokal och efter en del ombyggnadsarbeten så etablerades så företaget Bil3an. Namnet står för att Tage och hans söner är tre till antalet och inte som många trott pga att lokalen är belägen på gatunummer 3.

Till en början så såldes förutom Toyota även engelska Chrysler Sunbeam , franska Chrysler 160/180, husvagnen Fjällvagnen samt en holländsk combicamp, snart tog dock försäljningen av Toyota överhanden och på den vägen är det.

Våren 2011 startade en ny era i företagets historia. Hela verksamheten gällande försäljning av nya Toyotabilar samt service och reparationer flyttades över till vår fullserviceanläggning på Kumlagatan 8.

Allt detta hann Tage uppleva innan han vid den aktningsvärda åldern av 84 år lämnade oss i Juli 2011.

Under 2018 flyttade även vår begagnade bilverksamhet upp till Kumlagatan. Under 2019 anställdes Hasse Lide som ny VD och han driver tillsammans med Vice VD Mathias Björsberg den operativa verksamheten. Tomas och Tommy Björsberg sitter numera i styrelsen för bolaget.

Våren 2020 startade ett nytt kapitel för oss på Biltrean då vi efter många års planering slog upp portarna för vår helt nybyggda Lexushall.
Den ligger på samma adress på Kumlagatan och om ni inte har besökt den så gör gärna det, den är otroligt fin!

Vår satsning fortsatte under 2021 då verkstan och lagret byggdes ut för att fortsätta att hålla samma goda servicegrad mot våra kunder som vi alltid gjort.

Under 2022 installerade vi solpaneler på taket för att förstärka vår viktiga klimatsatsning.

I början på 2022 fick vi Ichiban priset som bästa Toyota återförsäljare i Sverige. Priset skapades 2007 av Toyota motor Europé och belönar de bästa presterade
återförsäljarna med nöjdaste kunder i respektive europeiskt land. Självklart är vi oerhört stolta över detta prestigefyllda pris

Välkomna att följa med oss in i nästa del av historien önskar Hasse och Mathias med personal!

Ichiban 2022 Toyota Uppsala

 

 

Här nedan ser ni den allra första bilen som levererades på Säbygatan 3, en Toyota Corona Mark II.
Ni ser även Tage 1992 som levererar en begagnad Toyota Starlet.
Bilhallen 1982.
Nya bilhallen som blev klar år 2000.